Zinne Games • Huis van de Videogameculturen • Videogames voorbij het spel
De videogamecultuur heeft al decennialang huiskamers en woonkamers veroverd. De praktijk en invloed ervan in de verschillende mediagebieden blijven elk jaar groeien. Toch blijven videogame- (en ruimer genomen digitale) dragers nog te vaak aan de deur staan van klaslokalen, opleidingscentra en plekken waar kunst en cultuur worden gemaakt.
Het Huis van de Videogameculturen Zinne Games, volgens Arts&Publics, is de plaats van “de andere videogame”: die welke aanzet tot burgerschap, mediawijsheid bevordert, opleidt tot animatie, werkgelegenheid creëert en de brug slaat tussen creatie en publiek. De voorgestelde activiteiten bestrijken verschillende werkdomeinen en vormen samen de kern van de fundamentele opdrachten van culturele bemiddeling van Arts&Publics (opleiding, inschakeling, animatie, promotie). Via deze pijlers maken we ons de videogame eigen en herinterpreteren we deze in een kritische en reflectieve benadering van dit medium, in een perspectief van media-educatie en educatie via media.
Een multidimensionele benadering
De activiteiten die worden aangeboden in het kader van ons Huis van de Videogameculturen bestrijken verschillende werkdomeinen:
- het creëren van videogames;
- het creatief hergebruiken of hacken van games;
- het ontdekken van de videogamecultuur;
- de opening naar bredere digitale creatie;
- opleiding en ondersteuning bij het gebruik van videogames als animatietool;
- sociologisch onderzoek naar videogames als medium en naar digitale culturen;
- de promotie van videogames in hun artistieke, sociale en lokale dimensie.